48 שעות ברומא , בהפתעה!

יא אללה איך הפתיעו אותי!!

ביום ג' , 19.9.2023 , חל יום הולדתי .
הלכנו לחגוג אותו במתכונת זוגית , כנהוג במחוזותינו , במופע סליחות ב"בריכת הסולטן" לרגלי העיר העתיקה , במופע של דוד דאור , ואח"כ הלכנו לכותל .

בסיום הערב המרגש , אישתי הוציאה מעטפה , ובברכה ליום ההולדת - היה כרטיס טיסה ל48 שעות ברומא !

טסנו לרומא בITA (אלאיטליה לשעבר) , והגענו ב-8 בבוקר לרומא .

אישתי קבעה מראש הסעה (גם חזור) עם חברת "רומיו" ,https://www.romio.co.il וזו הסיעה אותנו למלון .
המלון מוגדר כ 3 כוכבים - אבל זה מטעה , כי הוא משופץ כולו , החדרים אמנם קטנים כמקובל בעיר, אך נעימים וממוזגים , עם מעלית , והמיקום ממש אידיאלי - 2 דקות מהגטו היהודי . המלון גם  מספק ארוחת בוקר נחמדה למעוניינים.
מלון Smeraldo Rome

אחרי שמירת חפצים במלון והתארגנות קלה , פנינו לרובע היהודי לאכול משהו ..
גילינו את המאפיה של העוגות השרופות (Forno Boccione‬) הכשרה , ופשוט נהננו לנו (קפה לדרך יש בבית הקפה הכשר שליד )

משם , התחלנו לטייל , בעיר , ברגל …
(כן , לא עלינו על שום כלי תחבורה כל הטיול , בממוצע , הלכנו כ21 ק"מ , כל יום )
הגענו לפורום , ראינו את העיר העתיקה ושער טיטוס עם המנורה הטבועה עליו, (ימח שמו!)

ועברנו לקוליסאום .

כדי להבין מה אנחנו רואים - התקנו את אפליקציית ההדרכה הקולית :

בשולי הדברים , לא יכולתי שלא להרהר , כמה סבל עבר העם שלי , בדיוק במקום הזה , והכל בגלל שנאת חינם ..

אחרי הקוליסאום - הלכנו לסיור "חינם" , בין המזרקות הרבות שבעיר
הסיור הוא באנגלית , והמדריך לוקח ומסביר מה מיוחד במזרקה , מי בנה אותה - וגם מראה כמה הפתעות בדרך - כמו אקוודוקט באמצע מרכז מסחרי …

הסיור לוקח כשעתיים וכאמור, למרות שהינו "חינם" - יש לשלם טיפ בסופו, הסכומים מתחילים ב 10 יורו לאדם. ישנן מספר חברות המציעות סיורים כאלה, אישתי בחרה בסיור של  .https://www.freetourrome.com/tours/free-city-tour
אשר נקודת המוצא שלו בפיאצה ברבריני והוא מסתיים ליד פיאצה נבונה , ומשם חזרנו , עייפים ורעבים למלון , כאמור , ברגל ..

קינחנו את היום בבר\מסעדה כשרה ברובע היהודי .

למחרת התחלנו את היום במדרגות הספרדיות
זו הייתה הליכה של כרבע שעה מהמלון שלנו .
במהלכן ראינו מספר מסעדות פסטה ביתיות , שמכינות את הכל מול חלון הראווה , וזה דיי מעניין ..

והמדרגות הספרדיות - 136 במספרן - זה בסדר , לא עליתי, אבל אישתי כן !

המדרגות ניבנו במאה ה 18 במטרה לקשר בין שגרירות ספרד לוותיקן, ומכאן מקור שמן…
לרגלי המדרגות יש מזרקה בצורת סירה , לזכר סירה שנסחפה מנהר הטיבר - והגיעה עד לשם...
אני מציין זאת -כי אסור לשבת על המדרגות - אבל שם - מותר ומומלץ…

משם הלכנו לטירת סנטאנג'לו
זו טירה גדולה , שהייתה פעם מקום מושבו של הקיסר ,ושימשה כמצודה ובית מעצר.

יש במקום תערוכות של ממצאים שונים, סיור בחדרי הטירה , ותצפית יפה על העיר . אל המצודה מוביל גשר סנט אנג'לו - גשר להולכי רגל בלבד, בעל פסלים משני צידיו.

יש תור דיי ארוך גם לכניסה למתחם - וגם לקניית הכרטיסים , תהיו מודעים לעניין .

חצינו את הטיבר

והלכנו לכיוון הותיקן .
הזמנו מראש כרטיסים והדרכה מצויינת בעברית של דן מחברת "טיאמו רומא" ,https://www.tiamoroma.co.il/  ככה שנכנסנו בלי לעמוד בתורים העצומים שם .
כמי שלמד תולדות האמנות וגם את יסודות ההיסטוריה של הנצרות (כחלק מההכשרה כמדריך טיולים בחו"ל), להכנס לוותיקן היה בהחלט  סוג של שיא , בטיול שלנו .
בהערת אגב , אני ממליץ בחום על סיור בהדרכה - כי השפע של המוצגים שם והסמליות שם - לא מובנות ללא הסבר .
עוד הערה - המקום עמוס ברמה מטורפת (בכל יום נכנסים לשם בין 30000 איש ל 60000 )
קחו זאת בחשבון .

יש שם פסלים עתיקים ש"נאספו" מכל קצווי תבל והמדינו בהן שלטה האימפריה הרומית , ארונות קבורה וציורי קיר עתיקים ומרשימים .
ואז נכנסים למעין מסדרון , שמחולק לכמה אגפים - אגף התמונות , אגף השטיחים , ואגף המפות .

בסופו של דבר - כל המסדרון מוביל לקפלה הסיסטינית ששם כולםםםם מתרכזים בחדר קטן (אני מעריך שהיינו כמה אלפים) , ומנסים לראות את ציוריו של מיכאלאנג'לו .
אין שם מקום ויכולת להדריך - ולכן … את ההסברים על הציורים קיבלנו בכלל לפני הכניסה למוזאון , ברוגע ובשקט …

בסוף , ראינו את המתחם שבו האפיפיוור נואם , ואת החיילים שלו עם  המדים ה… ובכן , תשפטו בעצמכם..

אחרי הוותיקן - הלכנו לפיאצה דל פופולו , שהיא כיכר יפה ומרשימה - ומסתבר שהייתה שם הופעה באותו יום..

ואז עלינו - לראות את השקיעה במרפסת יפה מעל הכיכר - וילה בורגזה .
יש לציין שזו עליה לא קלה , אבל המראה ממנה - שווה את זה ..
ניתן לתמונות לדבר .

המרפסת מלאה בזוגות , שעושות שם פיקניק , וזה המקום שבו מציעים נשואין , ברומא ..

עייפים , ורעבים שמנו את פעמינו לגטו היהודי - שם ישבנו לאכול במסעדת "בגטו" הבשרית (יש גם סניף חלבי - כמה מטרים משם )
לקחנו פלטת בשרים שהייתה גדולה ומתאימה לשלושה אנשים לפחות …
הערה לגבי המסעדות שנמצאות בגטו - חלקן מתהדרות בשמות "יהודים" או הטיות שונות של המילה "כשר", אך למעשה הן אינן כשרות. מציע למי שהדבר חשוב - לבדוק זאת מראש.

שבענו ונהננו , והלכנו למלון , לישון כמה שעות - כי ההסעה לשדה התעופה באה לקחת אותנו מהמלון ב3 לפנות בוקר ..
הטיסה חזור הייתה עם "וויז" , שיצאה בזמן , והייתה בסדר גמור , רק צריך להבין את הפורמט - שזה בלי כלום , לא אוכל לא שתיה ולא מזוודה , וכל דבר - בתשלום נוסף…

חזרנו עייפים אך מרוצים , עם טעם של עוד .

כמה הערות :
- תבואו מוכנים להליכה ברגל , והרבה - במדרכה לא כ"כ נוחה .

- כמעט בכל האתרים המרכזיים ובהרבה פינות רחוב יש ברזי מים זורמים המתאימים לשתיה. אלו מים קרים וצוננים ומאפשרים מילוי חוזר של בקבוקים, באיזור הקולוסיאום אפילו היה ברז כזה של מים מוגזים !
- העיר מלאה ברוכלים שפונים לתיירים באגרסיביות  רבה . פשוט תתעלמו .
- כמו כל עיר תיירותית - יש המון סיפורים על כייסים - שמרו על הכסף והדרכונים .
- העיר גם לא בעונה - מאוד עמוסה , ולמרות שזו אירופה הקלאסית - מאוד חמה !
עשו כל מאמץ לחפש מלון עם מזגן , זה קריטי !
- העיר מלאה באובליסקים מקוריים ממצרים , זה מאוד מעניין , ולא שגרתי .

- אם אתם באים לכמה ימים - קחו הדרכה - זה שווה את הכסף!