טיול , בצפון מדינת ניו יורק , הופעה מדהימה של סטינג והניאגרה.

בספטמבר 2022 , נסענו , אישתי ואנוכי לטיול במדינת ניו יורק , ששיאו היה הופעה של סטינג .
הטיול התארגן לו דיי ״ברגע האחרון ״ , ומכיוון שרצינו לנצל את הזמן כמה שיותר - בחרנו בטיסה ישירה של אלעל , לניוארק , וחזרה מ JFK .
כדי לשפר את חוויית הטיסה - שדרגנו לפרימיום , והשתמשנו בהטבת מפעל הפיס לטרקלין ארבל .

הטיול היה יפיפה , מלא מפלים , נהרות , חיות ונופים - ופחות ערים .
למעשה , הפעם היחידה שנכנסנו לעיר ניו יורק - הייתה לצורך הטיסה חזור ...
הדרכים היו יפיפיות , ותפסנו מזג אוויר משגע.
רק לצורך הפורפורציה - נסענו כ1200 מייל בשמונה ימים - כ1900 ק״מ .
ולכן - ההמלצה הראשונה שלי היא לבחור רכב שיתאים לכם לנסיעה כזו ארוכה .
אנחנו הזמנו מALAMO רכב , דרך חברת אופרן , משתי סיבות עקריות .
א. הייתה לנו שם הנחה משמעותית .
ב. הם בין החברות היחידות שמאפשרות מעבר לקנדה .
מה שטוב בALAMO , זה שיש להם מבחר ענק של רכבים - ואם הרכב שניתן לך לא מתאים לך - הם יחליפו לך לאחר .

כך - קיבלנו פורד אקספלורר , שפשוט היה נהדר , עם שפע מקום למזוודות (ולקניות) , עם GPS מובנה - ושפע פטנטים ונוחות נהיגה מושלמת . לא פחות חשוב היה מתקן מנוי לכבישי אגרה שמופעל באופן קל ופשוט ומאפשר נסיעה שוטפת בכל סוגי הכבישים.
אהבתי אגב - את ההתרעה - בכל יציאה מהרכב - שלא שכחנו אף אחד ...

ולפני שאתם מניעים הטיפ השני - והיותר חשוב - תלמדו את חוקי הנהיגה בארה״ב , הם שונים מהעולם , גם בנושא רמזורים , פניות ועוד .
ממליץ לכם מאוד - על ההדרכה הזו :

ועכשיו למסלול עצמו ...
להקל על ההבנה - צירפתי את המפה .

נסיעה צפונה .

נחתנו , כאמור , בצהרי יום שלישי , בניוארק ,ניו ג׳רזי , הטיסה התאחרה בשעתיים וחצי (ותודות לפספורטקארד - קיבלנו כניסה לטרקלין דן ) .
יש תור עצום להגירה , פשוט צריך לקחת בחשבון , עוד שעה של המתנה .
לקחנו את הרכב , כאמור, מאלמו ,והתחלנו במסע צפונה - היעד הראשון שלנו היה העיירה ניו פלאץ.
אין שם משהו מיוחד - זו פשוט נקודת עצירה נהדרת - על הדרך בין ניו יורק לאולבני .
ישנו שם בלילה במלון Hampton Inn by Hilton New Paltz, NY שהיה פשוט , אבל נחמד .
ממש מולו - יש סופר ענק - וניתן לרכוש שם מוצרים כשרים - ואפילו סלטים מוכנים וכשרים .

למחרת - קמנו ונסענו לפארק הלאומי של מונק .
זה פארק יפיפה , עם אגם מקסים , ומפל יפהפה .
היינו שם דיי לבדנו , במזג אוויר נפלא .

משם , שמנו פעמינו לעיר הבירה של ניו יורק , אולבני .
הסתובבנו קצת במרכז שלה , והמשכנו הלאה .

נסענו לעיירה שבה היה המופע של סטינג .
Saratoga Springs .
התארחנו במלון Holiday Inn Saratoga Springs, an IHG Hotel
שלא היה מדהים - אבל היה לו יתרון עצום - שאטל הלוך ושוב , בחינם , למופע .
לקראת ערב הלכנו למתחם של המופע - שהיה מעיין הפנינג לכל הסביבה - והיה דיי מגניב לראות את כל התושבים באים עם כיסאות מהבית למופע שכזה .
(אנחנו פיינשמקרים - היו לנו כרטיסים לאורקסטרה , בישיבה)

והיה את המופע עצמו , שבאמת היה מדהים .

צילמתי בלי סוף - אבל מישהו העלה את ההופעה ליוטיוב - אז אם ממש בא לכם - צפו .
כאמור - החלק הטוב במלון היה השאטל - כי לצאת מהחניה - ולעיירה - היה בלאגן אחד שלם ...

שאלו אותי לגבי הכרטיסים - ובכן ..
קניתי דרך האתר הרישמי של סטינג .
לא רציתי להסתבך , עם אתרים מוזרים ויד שניה - ותכלס - הכטיסים שמצאתי היו במחיר סביר למדיי , ובמקומות מצויינים .
למה דווקא בסרגוטה?
כי התכנון המקורי היה לעלות צפונה - לכיוון ההרים הלבנים , אולי וורמונט - אבל מאחר שהשלכת טרם החלה - החלטנו לעשות שינוי כיוון - ולנסוע מערבה ....

בבוקר יום חמישי - שמנו פעמינו לכיוון אגמי האצבעות .
בדרך עברנו בקניון עצום ודיי נטוש - Waterloo Premium Outlets .

יש שם כל מני מותגים בהנחות ענק , ושוב - זה מתחם עצום בגודלו (נגיד פעמיים ״ביג״  קריית עקרון - בשביל הפורפורציה ) שהיה ריק מקונים ..
מסתבר שזו המגמה בארה״ב - פחות קניות פיזיות , ויותר און ליין .

אית׳יקה

משם - ירדנו לכיוון אית׳יקה , לעשות שם את סופ״ש .
למה אית׳יקה?
ובכן - חיפשנו איפה לעשות את השבת - ולא באיזה עיר , כמו בוסטון או ניו יורק .
אז מה יהודי צריך?
בית כנסת , קידוש וארוחת שבת - ורצוי עירוב .
אז בית כנסת מצאנו באגודת הילל של אוניברסיטת קורנל .
הם מפעילים מעין מסעדה/קפיטריה - בה אוכלים התלמידים שומרי הכשרות ביום-יום , ובשבתות , האולם הופך לחדר אוכל ענק (היו שם כ130- 150 איש) , בו אוכלים כולם ביחד סעודות שבת .
כתובת: 104 West Ave, Ithaca, NY 14850, ארצות הברית
אכלנו שם ביום חמישי בערב , דיברנו עם המשגיח ועם כמה מהסטודנטים שם - והיה ממש נחמד .
(יש גם חבד במקום - שלא היתה לו אפשרות לארח אותנו )
יש בעיר גם עירוב - ואפילו יש לו מפה :

אית׳יקה (Ithaca) היא עיר מיוחדת ועתיקה , יחסית .היא גאה באוניברסיטת קורנל שבעיר , והיא צומת מרכזית מניו יורק לכיוון קנדה .
יש שם המון מבנים היסטוריים (שאת רובם ראינו בשבת - לכן אין לנו כמעט תמונות משם .

וכאן הבעיה - העיר בנויה על צלע הר , עם עליות בשיפוע מטורף ..
המלון שלנו היה בדאון טאון - Hilton Garden Inn Ithaca - מלון מצויין , עם חניה בחינם , חדרים גדולים ונקיים - ושירות מעולה - מי שמעוניין - ממש צמוד אליו - יש מסעדה טבעונית . אגב - יש מולו בקיץ הופעות חינם על המדרחוב שממול - וזה ממש מגניב !

אבל - הוא בדאון טאון .
כדי להגיע לתפילת יום ערב שבת , המלון סידר לנו מונית - וכדי שלא ניקח איתנו כסף - הם נתנו לנו וואוצ׳ר . פתרון מעולה!

אבל לפני כן - ביום שישי בבוקר - עשינו את ווטקינס גלן, זה מסלול הליכה , לאורך נקיקים , מלא במפלים , מוצל ונעים , אבל דורש הליכה מרובה בעליות . יש שאטל , בסופי שבוע בלבד .

אחרי ההליכה - ישבנו על שפת האגם .
יש שם מקום מוצל , לפיקניקים - ואפילו למנגל .
איך לא חשבתי על זה קודם ..

חזרנו לאית׳יקה - ולפני שבת עוד הספקנו לעבור באחד המפלים שבעיר .

כאמור - את הדלקת הנרות , תפילת שישי וסעודת השבת - עשינו בקורנל .
בשבת בבוקר - אחרי התייעצות עם לשכת התיירות - החלטנו ללכת לשוק האיכרים .
זו הליכה לא קשה , אבל לא הבאנו מספיק מים , אז קצת נלחצנו ..
השוק עצמו חביב , לא משהו גדול , אבל הייתה שם חגיגה מקומית , ואף הביאו רביעיה קאמרית שנגנה שירים מכל העולם - ואיכשהו זיהיתי את ״צור משלו אכלנו״ במנגינה בסגנון הלדינו .
משם - חזרנו למרכז העיר - ומסתבר שגם שם יש מסלול לאורך המפלים היפיפיים ... ושוב - זאת אחת הבעיות - שלא מצלמים בשבת - תצטרכו לסמוך עלי ...

לניאגרה !!

ביום ראשון קמנו מוקדם - והתחלנו בנסיעה לניאגרה .
לפני כן - מלאנו את הפרטים - ואף העלנו את התעודות התחסנות שלנו לאתר של רשות ההגירה הקנדית .
הנסיעה עצמה - כמו כל הדרך עד כה , יפיפיה!

החלטנו לקחת את השייט  בצד האמריקאי - וטוב שכך - כי מעבר הגבול היה עמוס , והסירות מהצד הקנדי והאמריקאי עושות את אותו סיבוב , תכלס .
יש באיזור בעיית חניה - אז מצאנו חניה בתשלום מרוחקת , אבל לא נורא - ב10 דולר ..
העליה לשייט - מאוד מהירה - ויש שם שתי אוניות שעושות זאת אחת אחרי השניה - בלי הפסקה .
לינק לשייט
לפני העליה לספינה - מקבלים מעין מעיל גשם , מניילון - שכולם מסתובבים איתו שם - וזה דיי מצחיק .
יאללה - ניתן לתמונות לדבר ...

אי אפשר להפסיק לצלם , את היופי הזה ...
אבל זה לא עובר כמו במציאות שם .
אחרי השייט - עלינו למעלה - לצלם את המפלים מקרוב .

היו שם עשרות רבות של כל בני לאומים שונים , עם צורות סלפי שונות ומשונות ...

אחרי שמיצינו - עברנו לצד הקנדי , המעבר הוא דיי פשוט. אבל עמוס .
שווה לעבור ברחוב המרכזי של הצד הקנדי - הוא מאוד תוסס ומזכיר קצת את לאס ווגאס (וגם שם ההימורים מותרים - ויש כמה בתי קזינו ענקיים )

יש גם המון אטרציות - כמו גלגל ענק וקארטינג , ובכלל - הרבה יותר נעים ותוסס לעומת הצד האמריקאי .

התאכסנו במלון Hilton Niagara Falls  בקומה ה35 ..
המלון קצת מיושן - אבל קיבלנו חדר עם נוף מהמם , וג׳קוזי ..

אבל זה עוד היה ההקדמה לערב -שם ראינו את המפלים במלא תפארתם - ותאורתם - וגם את זיקוקי הלילה !

שוב - מאוד קשה להעביר זאת בתמונות - אבל זה פשוט היה עוצר נשימה !

ישבנו מול הנוף העוצר נשימה הזה וגמענו אותו .

בבוקר יום שני , חזרנו לארה״ב - דרך מעבר הגבול ליד באפלו , אני חייב לציין שהמעבר היה קל ומהיר ,ואף חייכני .
משם - התחלנו בנסיעה לניו ג׳רזי .
מכיוון שהדרך ארוכה מאוד - עצרנו בקורנינג - במוזאון הזכוכית המאוד מושקע שם .
יש שם תצוגה של אומנות מזכוכית , כלים שימושיים - מתקופות שונות וגם תצוגה של נפח זכוכית ...

לוח שחמט מזכוכית- שימו לב לדמויות !
משם - המשכנו בנסיעה ..
והמשכנו ..והמשכנו ...
הדרך גם כאן יפיפיה - אבל מדובר על ״מסע״ של 7 שעות בקרוב , שאני לא מאמין שהייתי עושה - אם היינו נוסעים בהרכב משפחתי .
הגענו לניו ג׳רזי - למלון Embassy Suites - Newark Airport - שהוא מלון סוויטות עם חדרים גדולים - שכוללים מטבח ו״סלון״ - ולדעתי יכולים להכיל זוג + 2 בכייף .
אבל הייתרון העצום שלו הוא הקירבה ל״מקדש״ של השופינג - ג׳רזי גארדן מול  :

זה ממש מולו ...
את יום שלישי פשוט הקדשנו לשופינג שם , ויש לי כמה הערות .
א. זה קניון ענק , הצטיידו בנעלי הליכה טובות !
ב. יש בכניסה חלוקה של קופונים - בעלות 7 דולר , לנו זה היה מיותר - אז תבדקו את הכדאיות שלהם בכלל ...
ג. יש שם חנויות ע נ ק י ו ת !

ובאמת - קל ללכת לאיבוד - אז ככל שתהיו מרוכזים - תצליחו למצוא את מבוקשכם
ד. יש חנויות שאין בהם בכלל תאי הלבשה - ויש חנויות שאין בהם שקיות , קחו זאת בחשבון .
לגבי מחירים - קטונתי מלחוות דעה , וזה תלוי מול מה משווים .
וכגודל האנשים שבאים לשם - גודל הדיעות , אז תעשו אתם את ההשוואות שלכם .
נ.ב - עומד להיפתח שם סניף של פריימרק ענק , בקרוב (לא כתוב מתי )

כמובן שהיינו רעבים - אחרי יום כזה עמוס - ובדרך מניו ג׳רזי - לשדה התעופה - עברנו בברוקלין .
אז ניווטנו את דרכינו למסעדת ״איזי מעשן הבשרים״  שהיא מסעדת בשרים מדהימה , בכל קנה מידה- אפילו אהרוני וגידי התלהבו ממנה , שהיו שם - ומצד שני - לא מעונבת , לא ״משוכללת״ והלבוש שם זה לא אישיו (להבדיל ממנהטן, למשל) , והבשר ? אוי , היה מעולה !

אחרי ששבענו - שמנו פעמינו למלון ליד שדה התעופה -
 Crowne Plaza JFK Airport New York City, an IHG Hotel שהיתרון הגדול שלו הוא הקרבה לשדה התעופה - לקח לנו כ10 דקות להגיע ממנו לשדה .
אחרי שמסרנו את הרכב - במסירת הרכב באלמו - נסענו ברכבת הפנימית לטרמינל - ועלינו על טיסת ״אלעל ״ ארצה ..

כמה מילים לסיום :
א. באמת שניתן להסתדר בארה״ב עם אוכל - כי בכל מקום מצאנו אוכל כשר בסופרים .
אבל בדרכים עצמן - זו בעיה - וצריך להתכונן לכך ...
ב. שוב - מדגיש לכם - ללמוד היטב את חוקי התנועה , ולהשתלב נכון ..
ג. הטיסה בפרימיום באלעל , בהחלט שדרגה לנו את חוויית הטיול .

שתהיה לנו שנה טובה - מלאה בטיולים וחוויות - והכי חשוב - בריאות !